Algemene absintdiscussie

Waar in Belgi?

Celf (11/10/05 om 23:39:53):

Goeiedag,

Een tijdje geleden heb ik via een vriend een eerste kennismaking gekregen met absint. Nou wou ik zelf eens een fles kopen, maar blijkbaar is dat in België niet zo eenvoudig (nee, ik koop niet via internet  ;)). Iemand die in de regio van Leuven een winkel weet? Waar ze eventueel ook lepels verkopen, want die vind je ook niet zomaar  ::).

Alvast bedankt!

 

Fokov (11/11/05 om 17:08:48):

Voor België is internet nagenoeg de enige manier om aan absint te raken, en zéker de enige manier als je iets van kwaliteit wil.

 

Z.v.E (11/11/05 om 19:23:19):

Celf schreef:

(nee, ik koop niet via internet  ;)


Ik begrijp dat dat een drempel is enkel heb ik nog nooit problemen hiermee gehad .

Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met:
www.Absinthvertrieb.de ;
www.spiritscorner.com ;
www.absintheonline.com (duurder maar ook erg snel) en dan natuurlijk ook deze site.



 

s0lar (11/24/05 om 16:54:05):

Hier mijn eerste post.
Ik ben vandaag na de les een glas absint gaan drinken in de absinthbar te antwerpen (papenstraatje, zijstraat oude korenmarkt). Voor 7,90 euro schonk men mij een absinthe 69 in, die ik rustig consumeerde. Wat me direct opviel is de troebelheid van de absint die op zichzelf niet echt groenig van kleur is. Toen ik proefde viel me een zeer sterke anijssmaak op en dat bevalt me eigenlijk allerminst. Het is een doordringende, felle anijssmaak waardoor er verder weinig smaak valt te beleven. Volgende keer ga ik een andere absint uitkiezen. Ze hebben een 7tal soorten, ik heb ze opgeschreven en zal ze zo dadelijk opzoeken en wie weet zit er wel iets fatsoenlijks tussen. Als tweede kennismaking met absint was dit niet aangenaam. En mijn eerste was een Pere Kerrmann in finland...

Wat hebben ze er nog van absinten: (volgorde van kostprijs in de bar)

absenta, spain 55%

absinthe denoix, france 69%

http://absinth-bibel.de/fr/denoix.html
http://www.absinth-guide.de/en/absinthe_details_201.html

absinthium, italy 72%

Versinthe, La Blanche, 57%
(Frankrijk, Venelles)

De gedistilleerde variant van de Versinthe, kleurloos, met een hoog thujongehalte (30 mg/l volgens het etiket). La Blanche wordt gedistilleerd volgens de techniek van de Provençaalse parfumfabrikanten: onder vacuüm, waardoor de temperatuur laag kan blijven ter bescherming van de aroma's. Het resultaat is een rijke, verfijnde smaak - zo zacht overigens, dat dit een echte wolf in schaapskleren is.
http://www.feeverte.net/guide/france.html#versintheblanche

Staropzlenecky, Chech 70% http://www.feeverte.net/guide/czech.html#staro

Bairnsfather, Chech 55% http://www.feeverte.net/guide/czech.html#bairnsfather

Teichenne, Spain 70% http://www.feeverte.net/guide/spain.html#teichenne

Absinth 35, Chech 70%

 

Z.v.E (11/24/05 om 20:04:08):

De Versinthe La Blanche is zeker niet verkeerd enkel zou ik deze alleen met koud water drinken en geen suiker. Deze is namelijk al behoorlijk zoet.

 

Z.v.E (11/24/05 om 20:05:32):

s0lar schreef:

Hier mijn eerste post.


Welkom overigens!

 

Helfrich (11/25/05 om 12:09:10):

Hallo s0lar, en welkom.

Bedenk dat absint een anijsdrank is. Je zult dus van anijs moeten houden om de ontdekkingstocht voort te zetten. Het aandeel en de kwaliteit van de anijs kunnen evenwel sterk variëren.

Wie zelden anijsdranken drinkt zal het eerst getroffen worden door de anijssmaak. Het is me meerdere malen overkomen dat iemand zonder ervaring reageert op een complexe absint met: "smaakt naar ouzo" (of pastis). (Misschien is dat vooral in Nederland zo, omdat de smaakbeleving daar wel vaker wat "binair" blijkt te zijn, maar dit terzijde.)

De Denoix die je hebt gedronken is in ieder geval niet goed. Zelf heb ik die nooit gehad, maar anderen die weten waar ze het over hebben keuren dit product af. Het is misschien niet echt erbarmelijk, maar daar is alles mee gezegd.

De fles met het pontificale "Absinthe" zul je overigens niet meer tegenkomen. Zo mag in Frankrijk niet geëtiketteerd worden.

Van de andere merken die je noemt zou ik alles laten staan, behalve Versinthe La Blanche. Dat is misschien ook geen goede absint, maar ik vind het wel een aangenaam drankje en het is zeker geen rommel.

Père Kermann's is geen absint maar mondwater. Anijsvrij trouwens.

 

s0lar (11/25/05 om 13:06:18):

http://internetradio.vrt.be/player_detection.html?qsbrand=11&qsODfile=/internetradio_master/productiesysteem/ondemand/11_r1_bes_absint/index.xml

Daar kan je normaal een radiospot herbeluisteren. Ergens in januarie van dit jaar is de crew van radio 1 naar de absinthbar getrokken om te gaan proeven.
In de clip kun je een beetje meer te weten te komen over absint, maar ervaren lui zullen dit allemaal wel weten.
Wel grappig dat ze spreken van het feit dat er veel rotzooi tussen de absintmerken zit, ik ben inmiddels een bezoekje gaan brengen en ze serveren bijna enkel rotzooi :).
Ze hebben wel ook een site http://www.absinthbar.be let vooral op dat ze reclame maken voor een speciale Tsjechische extra sterke en veel thujon bevattende variant, kost trouwens 15 euro per glas die speciale variant :P.
http://www.radio1.be/radio1_master/programmas/bes/r1_bes_2005-01-22/ daar ook nog beetje uitleg over het bezoek aan de bar.

 

wilbert_v (11/25/05 om 17:41:37):

Tja... die absinthbar.be site staat wel een beetje vol met onzin. De versinthe 'the only white absinthe in the world'  ???
En je mag maar een glas van die absinth 35 p.p. per dag? en ze zeggen dat thujon het belangrijkste ingredient is na de alcohol?

Als je wat meer soorten Absint wil proeven kan je misschien beter met vrienden twee flesjes op internet bestellen en rustig thuis gaan genieten.

 

Helfrich (11/28/05 om 22:31:59):

In mijn Firefox is die site onleesbaar. Wel hoor ik een hoop herrie.

 

Muse (01/03/06 om 01:04:22):

Ik ben ook Belg en de enige manier om een absint te kopen is idd via internet of ze gaan halen in de distilleriën zelf  ;). Wat de manier op internet betreft, kan ik je wel vertellen dat http://www.alandia.de een uitstekende en snelle service heeft naar België toe. De rest heb ik nog niet geprobeerd.
Wat die absinthbar.be betreft, zoals eerder al vermeld, wat ze daar verkopen kan nauwelijks absint genoemd worden, op die Versinthe na dan. Op het gebied van absint ben ik bijna beschaamd om Belg te zijn.
Genoeg gezegd voor eerste post  :P.

 

Helfrich (01/03/06 om 11:17:21):

Welkom!

Eerlijk gezegd valt de ontwikkeling in België me ook wat tegen. Maar wat niet is kan komen. In Brussel en Wallonië lijkt het iets meer de goede kant op te gaan. In de buurt van Mons is zelfs een winkel die Jade in het assortiment heeft.

Misschien zoekt de Fee toch vooral haar oude leefgebied op. In dat geval is Duitsland de grote verrassing.

 

Muse (01/03/06 om 14:31:02):

Waar is die winkel bij Mons ergens en hoe heet hij? Ik had er nog niet over gehoord.
Duitsland is inderdaad een grote verassing op gebied van absint. Hoewel er veel brol wordt gemaakt, komt er toch nu en dan eens een goeie piepen. Naar het schijnt is de limited edition van Eichelberger die vorig jaar werd geproduceerd ook een ware aanrader.
Het gaat in ieder geval de goeie kant op met onze geliefde groene fee in Europa, zo hebben we dat graag  ;).
Nu België nog  ::).

 

Helfrich (01/03/06 om 15:23:10):

Muse schreef:

Waar is die winkel bij Mons ergens en hoe heet hij? Ik had er nog niet over gehoord.

Is trouwens meer tussen Brussel en Charleroi:

Marmese
242 Chaussée de Namur
Villers-la-Ville
Duitsland is inderdaad een grote verassing op gebied van absint.

Daarbij kent het een traditie van grote verassingen, maar dit geheel terzijde.
Hoewel er veel brol wordt gemaakt, komt er toch nu en dan eens een goeie piepen.

Veel goeds wordt er nog niet gemaakt, maar die Eichelberger schijnt inderdaad heel behoorlijk te zijn. Ondertussen zit er veel expertise en vinden merken als Kübler en Guy er hun weg naar de detailhandel.

 

Muse (01/04/06 om 01:05:51):

Bedankt, is niet meteen bij mij in de buurt, maar als ik eens de gelegenheid heb om er te geraken ga ik zeker eens kijken.

Helfrich schreef:


Daarbij kent het een traditie van grote verassingen, maar dit geheel terzijde.


Geen commentaar :P.

 

Nurgle (02/12/06 om 12:37:27):

Hallo iedereen,

Ik ben eveneens nieuw op dit forum :). Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de belle époque, en een tijdje geleden kreeg ik de drang om eens absint te proeven.

Het probleem is dat ik niet weet of ik de anijssmaak echt ga lusten, temeer ik ook niet veel van pastis of ricard ken, maar ik wil het toch eens proberen.

In een drankwinkel in Brussel heb ik 'Absente 55%' met een glas en lepeltje voor rond de 35 à 37 € zien liggen. Het probleem is dat ik niets ken van absintmerken. Heeft er iemand soms een idee of de Absente 55% de moeite waard is?

Alvast bedankt  :)

 

Helfrich (02/12/06 om 17:51:05):

Welkom Nurgle. Absente is geen goede absint. Sommigen vinden het daarentegen een redelijke "anis", laten we zeggen een alternatief voor pastis, maar zelfs daar kan ik me niet in vinden.

Zie ook http://forum.groenefee.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=merken;action=display;num=1097488784

 

Nurgle (02/13/06 om 19:11:17):

Enorm bedankt voor de info; je hebt me waarschijnlijk een zeer vreemde of slechte eerste kennismaking doen besparen :-). Ik ga eens in dezelfde winkel vragen of ze geen andere absintmerken hebben of aan geen andere kunnen geraken. Als ze toch al die Absente 55% hebben, lijkt het me niet onmogelijk dat ze andere merken hebben (hoewel, het is het enige merk dat ik in het uitstalraam heb zien liggen).

Ik ben in elk geval op zoek naar een goede eerste kennismaking met een gedestilleerde absint, maceratie lijkt me niet echt iets voor mij te zijn.

Pff, tis allemaal nogal enorm verwarrend in het begin... :-)

 

Helfrich (02/15/06 om 00:08:24):

Mochten ze geïnteresseerd zijn in een gedistilleerde absint, dan zou ik ze er wel een kunnen leveren. Verwarrend is het zeker, door toedoen van de charlatans en industriëlen, maar de ontdekkingstocht is zeker de moeite waard. Aan anijs ontkom je echter niet.

 

Nurgle (02/19/06 om 15:18:40):

Ik ben eindelijk eens wat info kunnen gaan vragen in die drankwinkel, en Absente 55% is blijkbaar de enige die ze hebben. Andere merken verkopen ze niet en komen op dit moment ook niet binnen.

Voor de rest kenden ze geen andere plek in Brussel waar absint zou verkocht worden. Spijtig  :'(... Wat betekent dat ik ergens anders mijn eerste kennismaking met absint zal moeten gaan zoeken, temeer ik niet vertrouwd ben met al dat kopen via het net en zo. Hopelijk vind ik binnenkort eens iets.

 

sixela (03/21/06 om 13:15:03):

Muse schreef:

Ik ben ook Belg en de enige manier om een absint te kopen is idd via internet of ze gaan halen in de distilleriën zelf  ;). Wat de manier op internet betreft, kan ik je wel vertellen dat http://www.alandia.de een uitstekende en snelle service heeft naar België toe.


Markus Lion (www.absinthe-distribution.com) heeft wel een beter aanbod (onder andere de Jades, voor wie geld teveel heeft - hoewel die Blanchette eigenlijk niet zo duur is - , en ook de Eichelberger).

En Markus zelf spuit minder onzin dan die kerels van Alandia.

 

sixela (03/21/06 om 13:15:47):

Nurgle schreef:

Wat betekent dat ik ergens anders mijn eerste kennismaking met absint zal moeten gaan zoeken,


In mijn kast, in Boechout?

 

s0lar (03/21/06 om 16:44:53):

Boechout, daar passeer ik bijna dagelijks met de trein. We moeten eens samenkomen (Nijlen hier).

 

Helfrich (03/21/06 om 17:03:31):

In sixela zou je een goede maestro Vergilius kunnen vinden om je te begeleiden op je eerste schreden in de absintwereld.

 

Nurgle (03/23/06 om 09:42:29):

Ja, ik denk het ook :). Goed om te horen! Het probleem is dat ik buiten Brussel zo goed als nooit kom. Ik woon in de Vlaamse rand en werk ook in Brussel…  :-/

 

Nurgle (04/09/06 om 15:56:10):

Er is geschiedenis geschreven, m'n eerste absint is een feit (*jay, staande ovatie*) ;).

Ik heb me gisteren wat Absente ingeschonken, en ik ga niet ontkennen dat er een bepaald smaakje aan zit dat me echt niet bevalt. Wat me meteen opviel was de anijsgeur en -smaak, maar het was een andere smaak die me stoorde. Ik heb er niet echt een idee van, daarvoor ken ik er nog veel te weinig van, maar er was een bepaalde smaak die me stoorde aan die Absente...

Ik weet dat ik nooit de allergrootste anijsfan ga zijn, maar toch, aan de anijs lag het niet denk ik. Ik hoop dat m'n volgende fles een eerste écht degelijke kennismaking met absint zal zijn, en dat ik het echt zal kunnen appreciëren. Het zal een Kübler of François Guy worden, ben benieuwd ...

 

Helfrich (07/04/06 om 12:15:49):

Floris Bar
Impasse de la Fidélité 13
Brussel

http://www.heureverte.com/forum/viewtopic.php?t=697

 

Nurgle (07/04/06 om 19:17:54):

Helfrich schreef:

Floris Bar
Impasse de la Fidélité 13
Brussel

http://www.heureverte.com/forum/viewtopic.php?t=697


Ik had het er al eens over dat ze in Brussel een bar met verschillende soorten absint, jenever, enz. zouden openen... en blijkbaar is hij nu al open! Bedankt voor de info, die ga ik zo vlug mogelijk eens bezichtigen. Pas open vanaf 18u zie ik. Lijkt me perfect voor tijdens het weekend. Laat me maar iets weten als ik inlichtingen over iets moet vragen...

 

Helfrich (07/07/06 om 00:12:03):

Als je wilt, informeer dan maar of ze belangstelling hebben voor de Duplais en natuurlijk voor wat er nog aan fraais uit Nederland gaat komen.

(Te oordelen naar de posting van dom_lochet is de Helfrich er al op de een of andere manier opgedoken.)

 

Nurgle (07/07/06 om 13:30:16):

Even een vraagje: ik ga morgen aan dagje naar Maastricht. Weet er soms iemand of er daar een goede fles te kopen valt (Hellfrich misschien ergens?).

 

Helfrich (07/07/06 om 16:25:33):

Dat is mij niet bekend. Wel heb ik betrekkelijk grootse plannen voor de regio Maastricht, maar dat allemaal toekomstmuziek. Als ze tenminste niet overwaaien, die plannen.

 

gw_ff (08/09/06 om 20:26:17):

hej, ik zag de vraag van waar op het internet toen ik wat aan het surfen was, dus hebbek mij maar ff ingeschreve om te kunne antwoorde,
als je liever niet naar brussel of ardennen ofzo gaat ik haal mijn absinthe altijd via een vriend van mij. zijn neef werkt in een tabakswinkeltje aan zee aan de grens van frankrijk, daar zijn wel een paar winkels waar ze absinthe verkopen, ze hebben niet zo'n groot gamma maar valt nog mee, ze hebben ook een soort geschenk verpakking enz ... dus als je een aan onze kunst bent pakt nekeer de kusttram  :) en zoek wat tabak/drank winkeltjes

 

Helfrich (08/23/06 om 11:51:08):

Over enkele weken wordt in Antwerpen een "high class" bar/restaurant geopend waar absint geschonken gaat worden, met objecten en alles.

 

sixela (08/28/06 om 18:54:44):

En waar mag dit dan wel zijn?

 

picasso (08/31/06 om 16:30:10):

Gegroet,

Ik ben nieuw op deze site (wist eigelijk niet dat er een nederlandstalige site over Absinthe was). Wel wou ik al efkes reageren op de vraag "Waar in België", Er zijn namelijk een aantal alternatieven voor mensen die niet via internet willen kopen. De beste methode (en diegene die ik gebruik) is natuurlijk zelf naar Pontarlier rijden (reken een weekend-uitstapje, echt niet ver, misschien 8u rijden), daar kan je terplaatse in de brouwerijen  "Armand Guy" en "les fils d'Emile Pernod" goeie Absinthe kopen. Anders is er in Lille (Rijsel) een winkeltje waar ze Versinthe verkopen en Libertine. In de buurt van Lennick (Vlaams Brabant) is er een brouwer die flessen François Guy verkoopt (45%, 1l, Gedistilleerd) tot nu toe één van de beste commerciële merken. Het adres ontglipt mij maar ik zoek het op en post het dan later op deze site.
Andere nuttige opties zijn: spreek kennissen aan die transitvluchten hebben via London-Heathrow, Madrid of Frankfurt! De tax-free shops verkopen de volgende merken: Londen= Sebor (Tsjechische Absinthe, wel niet zo goeie kwaliteit) en La fée (Franse Absinthe 68%, 0.7l, ietwat commercieel maar genietbaar). Beide merken zijn gemacereerd en kosten zo'n 40euro. In Madrid verkopen ze Absenta Deva (genietbare spaanse Absinthe, 35euro voor 'n 0,7l fles, 55%, gemacereerd) en in Frankfurt Tabu absinthe (55%, 0.75l fles, gemacereerd, niet zo goeie kwaliteit helaas). Het is een door mij veel gebruikte optie om aan flesjes te geraken, want ook ik bestel niet graag via internet. In ieder geval, de beste (betaalbare) merken blijven voor mij wel François Guy, Un Emile 68 sapin en Doubs, maar ze zijn niet zo eenvoudig te vinden,.

 

sixela (09/01/06 om 03:01:09):

picasso schreef:

"les fils d'Emile Pernod"

"Les Fils d'Émile Pernot", met een "t". En hun huidige huismerken zijn niet meer echt topmerken (hoewel er in de toekomst wel wat gaat gebeuren).

François Guy verkoopt (45%, 1l, Gedistilleerd) tot nu toe één van de beste commerciële merken.

Dat weet ik zo niet. Ik apprecieer hem, maar er zijn toch veel betere absinten te koop; hij is zelfs regelrecht atypisch, met zijn overweldigende anijs en afwezigheid van venkel.

Londen= Sebor (Tsjechische Absinthe, wel niet zo goeie kwaliteit) en La fée (Franse Absinthe 68%, 0.7l, ietwat commercieel maar genietbaar). Beide merken zijn gemacereerd en kosten zo'n 40euro.

Sebor is vriesgedistilleerd (maar gaat de verkeerde kant op sinds Bairnsfather na de dood van Martin Sebor de boel draaiend houdt); La Fée is een oliemengsel.

want ook ik bestel niet graag via internet.


Dan moet je dringend naar Nederland om een Helfrich en een Kübler te gaan halen (maar ik begrijp je terughoudendheid inzake internetbestellingen niet echt).

 

picasso (09/01/06 om 10:27:19):

Gegroet,

Tja, wat wil je, ik ben verre van een expert op het gebied, zeker geen doorwinterde Absintheur...wel een student die graag regelmatig een flesje goeie absinthe drinkt. Ik heb totnutoe maar zo'n zevental merken geproefd, en daarvan waren "François Guy" en "Un emile 68" toch wel de beste. Misschien geen topabsinthe, maar best wel lekker en smaakvol. Ik weet dat er beter is, maar ik heb echt niet de middelen om me een flesje uit het Jade-gamma te permitteren bevoorbeeld.Totnutoe moest ik mij idd tevreden stellen met "oliemengsels", maar goed, aan sommige heb ik toch wel plezier beleefd... De wil is er echter steevast om eens wat moeite te doen en kwalitatief betere producten uit te proberen (ook al zie ik mij niet direct een Nouvelle-Orleans betalen van 79euro). Die "Helfrich" lijkt mij wel wat, zal ik dringend eens moeten proeven, evenals die Duplais, die er prijs-kwaliteit ook heel aantrekkelijk uitziet. Is die Kübler echt de moeite? Heb er nogal verdeelde commentaar over gehoord. Mijn terughoudendheid wat internet-shoppen betreft is eigenlijk vooral een "technisch" mankement zeg maar, ik heb nl. geen creditcard (en heb daar als student ook geen recht op). Dus als er ergens via overschrijving, betaling bij ontvangst,... goede flessen te koop zijn op internet; laat het mij gerust weten :)

 

sixela (09/01/06 om 16:22:25):

picasso schreef:

Is die Kübler echt de moeite?


Als prototypale La Bleue wel, weker als je niet over het net wilt kopen. De 53, wel te verstaan. In het verleden had de Kübler 57 nogal wat defecten, maar Yves Kübler heeft die deels weggewerkt.

Maar op 't net heb je toch nog ook absinten die beter zijn dan FG (en zeker UE) en die niet noodzakelijk aan de prijs van Jade worden verkocht - de La Valotes, Combier Blanchette, Duplais, de Eichelberger Vertes, Artemisia Clandestine, enz.

 

picasso (09/01/06 om 18:09:45):

ok, dat ga ik onmiddelijk eens uitpluizen!
Vreselijk bedankt voor de tips! Ik ga eens beginnen met die Kübler of Duplais denk ik...

 

Nurgle (09/01/06 om 18:29:32):

picasso schreef:

In de buurt van Lennick (Vlaams Brabant) is er een brouwer die flessen François Guy verkoopt (45%, 1l, Gedistilleerd) tot nu toe één van de beste commerciële merken. Het adres ontglipt mij maar ik zoek het op en post het dan later op deze site.


Echt? Daar had ik geen idee van. Altijd meer dan welkom mocht je het adres ergens terugvinden :).

Hmm, ik had het idee dat de Un Emile één van de veel betere was, maar blijkbaar niet dus?

Sixela, heb je soms een goede tip voor Zwitserse blanches? Ik had al ergens gelezen dat de La Bleues een heel eigen karakter hebben, en op L'Heure Verte stond dat door de sterke aanwezigheid van venkel ze een wat 'fruitig' karakter hadden. Ik ga morgen nog eens op verkenning naar de Floris Bar, en ik denk dat ik eens een paar Zwitserse absinthes zou willen proberen... Maar van die merken ken ik echt nog niets :).

 

sixela (09/02/06 om 05:01:51):

Probeer eens een La Valote Martin (als ze die hebben), een Kübler 53 of een Artemisia Clandestine. Dat zijn zowat de meest verspreide (samen met Elixir du Pays des Fées, een fles die bij mij maar niet opraakt omdat er zovele anderen op de schap staan).

De Duvallon vind ik nog beter, maar die moet je bijna zelf gaan halen in Zwitserland...

De nieuwe Brut d'Alambic van Matter-Luginbühl is ook best lekker (maar geen echte Zwitserse La Bleue, want gebaseerd op een historisch recept). Die laatste kun je eigenlijk alleen bij Liqueurs de France krijgen, trouwens.

Combier Blanchette is zowat aan de andere kant van het spectrum blanches - verdomd eigenzinnig, en mijlenver van de Zwitserse La Bleues.

 

Barski (09/02/06 om 10:47:46):

Zat jij om 1 over 5 nog achter de pc Alexis?  ;D

Zeg eens, die barbeque, komt die nog? F@tm@n en ik zullen zeker komen als je hem gaat houden. Anders weer bij mij een gezellige get together?

 

Nurgle (09/02/06 om 11:07:28):

Nice, alvast bedankt voor de hulp. Ik ben benieuwd welke ze ervan liggen hebben. Tnx! :)

 

sixela (09/02/06 om 23:15:06):

Barski schreef:

Zat jij om 1 over 5 nog achter de pc Alexis?  ;D

Zeg eens, die barbeque, komt die nog?


Tja, met het Belgische weer was dat niet erg makkelijk, he. En de volgende weken is het ook wat moeilijk, want ik zit in het buitenland.

Ik had gehoopt die begin augustus te doen (met absintbloesem als decoratie op de tafel), maar het is er niet van gekomen...

 

Nurgle (09/06/06 om 12:24:33):

Ik heb intussen het plezier gehad om een La Valotte 'Francis Martin' 54 en een Duplais uit te proberen, en ik heb lang geen spijt van die keuze. De La Valotte vond ik een licht fruitige (citroen?) smaak te hebben.

Daarnaast een Un Emile 68 en een Pernod 68, maar aan deze laatste vond ik niet echt veel. Een sterke geur, maar de smaak vond ik niet zo bijster... nogal eentonig eigenlijk (naar mijn weinig ervaren mening  ;)).

Ik had jammer genoeg een keelontsteking, waardoor ik de merken niet voor 100% heb kunnen proeven. Vooral de Un Emile brandde nogal, en veel heb ik er niet van geproefd. Wel vond ik het vreemd dat de UE geen (of alleszins heel weinig) louche had... Is dit eigenlijk normaal? Ook vond ik de alcoholsmaak nogal prominent aanwezig, maar ik zeg het, mijn mond en keel branndden, dus een ideale beoordeling kon ik niet maken :).

Voilà, tot zover mijn steeds rijker wordende ervaringen :)

 

sixela (09/06/06 om 14:41:54):

Nurgle schreef:

Ik heb intussen het plezier gehad om een La Valotte 'Francis Martin' 54 en een Duplais uit te proberen, en ik heb lang geen spijt van die keuze. De La Valotte vond ik een licht fruitige (citroen?) smaak te hebben.


Vond ik niet. Eene tikkeltje engelwortelzaad, ja, maar niet meer melisse dan gewoonlijk. La Valote is trouwens met één enkele 't'.

Daarnaast een Un Emile 68 en een Pernod 68, maar aan deze laatste vond ik niet echt veel. Een sterke geur, maar de smaak vond ik niet zo bijster... nogal eentonig eigenlijk (naar mijn weinig ervaren mening  ;)).

Typisch voor een oliemengsel. Alleen de Doubs heeft dat kantje niet, maar door de keuze van zeer indringende en atypische smaakjes (die ik niet zo lust).

Pernod heeft de dubieuze eer slechter te zijn dan la Fee ('Parisian' -over dat Hill's cloontje hebben we het beter niet) en eigenlijk niet bijster veel beter te zijn dan de meeste Spaanse "anijsbom"-oliemengsels die stukken goedkoper zijn.


Vooral de Un Emile brandde nogal, en veel heb ik er niet van geproefd.

Tja, wat wil je? Voor dat recept mengen ze een distillaat met neutrale alcohol...

Wel vond ik het vreemd dat de UE geen (of alleszins heel weinig) louche had... Is dit eigenlijk normaal?

Voor UE wel, ja - te weinig anethol. Eigenllijk te weinig kruiden, punt, en dat maakt hem naar moderne maatstaven flets.

Drie jaar geleden was UE het betere merk, maar ondertussen heeft de concurrentie rasse schreden gezet.

Maar er waait een nieuwe wind bij die distilleerder. Moet wel, want ik vermoed dat hun marktaandeel echt wel een duik heeft genomen de laatste jaren.

 

Nurgle (09/09/06 om 13:24:38):

Engelwortelzaad zou het inderdaad kunnen zijn, daar heb ik geen idee van. Het heeft mijn interesse naar Zwitserse absinthes alvast gewekt, zeker als ze zo verschillend blijken te zijn van de Franse.

Ja, die La Fée ken ik van naam en van zien, maar die fluoriscerende kleuren hebben me nooit aangesproken. Misschien moet ik er eens een glas van proberen, gewoon om er een idee van te hebben. Maar kopen zie ik me zo'n fles niet doen.

 

sixela (09/09/06 om 18:14:24):

Ja, die La Fée ken ik van naam en van zien,
Houden zo. Er is echt niet veel reden om een oliemengeling te gaan drinken met alle gedsitilleerde absinten die er zijn...

 

Algemene absintdiscussie